Výlet Mytikas

02.04.2013 07:07

Mytikas – nadmořská výška 2917 m (2918 m)

Výstup na nejvyšší horu pohoří Olymp – Mytikas.

Tato akce se uskuteční dle zájmu účastníků horského výstupu. Hradí se autobus plus vstupné do chráněné krajinné oblasti v případě jednodenního výstupu. Pokud bude zájem o dvoudenní, hradí se ještě nocleh v chatě.

Autobusem jsou účastníci vyvezeni na parkoviště v Prionii (n.v. cca 1000 m), odkud se vychází. První úsek vede po široké cestě, která vzhledem k občasným balvanům není sjízdná ani pro terénní vozidla. Hned po pár metrech začíná strmě stoupat a naznačuje, co nás čeká v další části. Přecházíme přes vyschlé koryto říčky a jdeme do protisvahu. Zde nás už zbytek cesty provází pouze vyšlapaný chodník s četnými umělými či přírodními schody. První asi třetina cesty je lesem, pak se dostáváme na volné prostranství. V závěru první etapy nás čeká cik-cak výstup do strmého svahu pod chatou. Míjíme jediný rovnější plácek, kde je zřízen heliport, a přicházíme k chatě v n.v. 2 040 m = 5,09 km (dle satelitní navigace). Z parkoviště jsme již zdolali převýšení 995 m.

Chata – Spilios Agapitos nabízí ubytování, stravování či doplnění pitné vody. Za využití jejich služeb (stoly k občerstvení, WC, voda) se platí poplatek 1,6 € na osobu, při jednodenním výstupu. Někdy tento poplatek nechtějí.

Za chatou procházíme kratším zalesněným úsekem, pak míjíme první odbočku na chatu SEO Giosos Apostolides, což je nejvýše položená chata na Balkáně (2 720 m). Po absolvování dalšího stoupání se dostáváme na hřeben, který vybíhá hodně do údolí (2 200 m). Po něm pokračujeme malými cik-cak zatáčkami stále kolmo na vrstevnice do příkrého svahu.

O pár desítek metrů dál míjíme další odbočku na chatu SEO (chodník Zonaria) ve výšce 2 450 m. Naše strmé stoupání po hřebenu západním směrem se začíná oplošťovat. V tuto chvíli se stáčíme k severozápadu a čeká nás další nekonečně dlouhý výstup po příkrém svahu, jehož konec je v nedohlednu, někdy mizí v mracích, které se zastavují o východní svahy hory.

V horách se neustále mění počasí – nejdříve trička, pak se potřebuje i větrovka. Stále stoupáme do svahu po kamenitých cestičkách.  Ocitáme se na vrcholku Skala (n.v. 2 866 m). Odsud se otevírá krásný výhled na nejvyšší vrchol Mytykas či západním směrem ležící Skolio. Zatímco na Skolio vede poklidná hřebenová cesta, přístup na Mytikas se jeví zprvu jako nerealizovatelný. Zde se účastníci rozdělí – část putuje na Skolio, část na Mytikas, někteří se vracejí dolů.

Úsek cesty ze Skaly na Mytikas se nazývá Kaki Skala (Špatné schody). Realita je ještě o něco horší. Zpočátku se spouštíme po obrovských skalních schodech dolů. Velmi často kromě rukou a nohou používáme i zadek. Musíme totiž obejít hlubokou skalní průrvu. Pak se zase drápeme do prudkého svahu. Tato část je již příjemnější. Stoupání je tak příkré, že občas lezeme po čtyřech. Následuje další průrva a další lezení dolů. Před vlastním vrcholem, který se již zdá být na dosah, se objevuje ještě jedna menší cesta dolů a nahoru. Pak již vylézáme na vrchol, kde mezi balvany je zabetonovaná železná tyč s plechovou vlaječkou a vrcholová kniha, kde se zapisujeme. (n.v. 2917 m = 8,31 km). Pak si vychutnáváme rozhled do okolí. Letní mraky rychle halí a zase ukazují okolní vrcholky, zejména úchvatný je pohled na skaliska vrcholku Stefani. A stejnou cestou se vracíme zpět na parkoviště do Prionie.

Dle satelitní navigace je to cca 17 km.

Převýšení cca 1 873 m

Náročnost

Výstup na Skalu není náročný terénem, ale převýšením (1 821m). Až sem se jedná o turistickou procházku, byť stále do prudkého a nekonečně dlouhého kopce. Závěrečná pasáž je náročná a ne každý se k ní odhodlá. Cesta je dobře značena červenými pruhy, při „cik-cak“ stoupání jsou dokonce číslovány všechny zatáčky.